Vegansk Risalamande

image_printPrint

6 portioner á 225 ml.
Når det er Jul skal der selvfølgelig også være Risalamande, det hører sig til. Hvis man ikke ønsker at indtage animalske produkter, kan det godt være en udfordring, men her er en variation. Denne opskrift er IKKE LCHF, da ris indeholder store mængder kulhydrater, men, men ,men man dør ikke af at indtage lidt kulhydrat én gang. Der er også rørsukker i Mandelmælk, men det ligger under den tilladte grænse på 5 g.

½ ltr. Mandeldrik (Naturli)
90 g. Grødris
½ Vaniljestang
1 lille stang Kanel
1 spsk. Sukrin (eller mere hvis det skal være mere sødt)
½ tsk. groft salt
50 g. smuttede og hakkede mandler
1 ds. kokosmælk (ikke light – meget vigtigt !)

Start gerne dagen før med at sætte dåsen med kokosmælk i køleskabet. Dér skal den stå til lige før du skal piske den.
Du kan også med fordel koge risengrøden dagen før.
Lav risengrøden:
Skrab kornene fra vaniljestangen ud og gnid dem rundt i sukrinen.
Kog risen op i mandeldrikken tilsat vaniljestang, og korn, sukrin og kanelstang. Skru ned på det allerlaveste blus og rør i det ofte til al væden er opsuget af risene. Det tager ca. 45 min.
Hak imens mandlerne fint.
Fjern gryden fra varmen og rør grøden sej med lidt salt. Tilsæt de hakkede mandler, rør godt rundt, og lad grøden køle helt ned – som i HELT ned. Stil det gerne i køleskab til næste dag.
Dag 2:
Tag dåsen med kokosmælk fra køl, og kom indholdet i en røreskål. Pisk det til en luftig skum. Det kan blive næsten lige så tykt som flødeskum.
Tag grøden fra køl, og rør et par spsk. kokosskum ned i den. Du må godt røre godt til.
Kom derefter resten af kokosskummet i grøden, og bland det forsigtigt, så du ikke rører luften ud af skummet.
Sæt risalamanden på køl indtil den skal spises.
Kokosfedt smelter ved stuetemperatur, så det med afkølingen er vigtig 😉

Du kan variere mængden af grød i forhold til mængden af kokosskum alt efter smag.





Dette indlæg blev udgivet i Diabetes mad IKKE LCHF, GUF ! og Desserter, Vegan og vegetar retter. Bogmærk permalinket.