Brownie – diabetiker venlig lav GI

image_printPrint

Bradepande/kageform ca. 33 x 23

200 g. smør smeltet eller flydende, jeg bruger begge dele.

2 dl. Kokos sukker (GI 35)

1 dl. Sukrin Gold (GI 0)

3 spsk. Agavesirup (kan udelades) (GI 16)

4 æg

2 dl. Mandelmel affedtet

1 dl. kokosfibermel

2 spsk. Husk

2 tsk. Vaniljepulver

6 spsk. god øko Kakaopulver

Salt en knivspids

2 tsk. bagepulver

200 g. hakket chokolade mørk gerne Easis

100 g. Pekan nødder groft hakket

——

Sæt ovnen til 175  ͦ . Smør formen og drys den med mandelmel.

Hak chokolade og nødder groft.
Rør sødestoffer og blødt smør til det skummer, tilsæt æggene et ad gangen og pisk imellem dem.
Bland de ’tørre’ ingredienser godt (undtagen chokolade og nødder), og si bagepulveret i.
Rør de tørre ingredienser i smør/æggeblandingen- tilsæt chokolade og nødder til sidst.

Fordel dejen i formen, og sæt den i ovnen i 25 min. Den er færdig når der stadig hænger lidt dej ved en kødnål.

Ekstra guf: Smelt 3 – 4 spsk kokosolie. Del eller hak 50 g. chokolade og hæld den varme kokosolie over, rør til det er smeltet sammen, og fordel blandingen over kagen. Den vil suge det hele.

Servér med flødeskum. Eller varm piskefløde (må ikke koge), og hæld det over hakket chokolade. Rør det sammen til det er ensartet. Bare bliv ved, selvom det ser ud til at skille. Lad derefter blandingen køle af på køkkenbordet – IKKE I KØLESKABET. Når det er koldt, så pisk det let, og fordel det over kagen.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk, Diabetes mad IKKE LCHF. Bogmærk permalinket.