And når det skal være Jul og godt

image_printPrint

Jeg har egentlig aldrig stegt and før, så jeg blev super-glad da det blev vildt godt. Den kan med fordel laves dagen før.

Ca. 1 kg. And (2 lår og 2 bryster)

2 – 3 æbler renset og skåret i smalle både

2 – 300 g. svedsker (ca.)

salt, peber

Tricket er at give dig god tid, og bruge en stegeso/terrine med låg.

Smør fadet. Læg æbler og svedsker ned i og bland dem godt. Gnid andestykkerne med salt drys med lidt peber, og læg dem ned ovenpå frugterne. Læg låg på, og sæt hele herligheden i ovnen – tænd den på 150 grader lad det hygge sig i 3 – 4 timer. Når kødet kryber af benet er den ved at være der.

Tag det ud af ovnen. Her er det så du kan lade det køle helt ned på køkkenbordet, og sætte det i køleskabet til næste dag.

Endelig kommer vi til saucen:

2 dl vand

2 dl piskefløde

Kulør, og måske lidt ekstra salt.

Tag kød og frugt op af fadet, og hæld skyen i en gryde (der bliver ikke så meget).
Tilsæt vand og piskefløde. Lad det koge ind i ½ – 1 time til det tykner. Smag til.

Læg frugt og kød tilbage i terrinen/stegesoen, men lad låget være af. sæt det i ovnen på 200 grader til skindet bliver brunt og lækkert.

Der er mørheds garanti, og kødet bliver ufyselig lækkert !

Næste gang prøver jeg med en hel and

 

Dette indlæg blev udgivet i Fugl. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar