Jeg blev fristet i dag. Jeg var i den lokale Brugs, tiden for risalamande nærmer sig, og jeg kan ikke tåle ris.
Så jeg købte hytteost og mandler uden hylster. Piskefløde havde jeg hjemme. Først da jeg var hjemme gik det op for mig, at de fleste opskrifter på hyttealamande er med smøreost – og dét var absolut ikke eksisterende i mit køleskab – så der blev improviseret. Resultatet
blev så godt, at min mand sagde at det ville han gerne ha’ en anden gang. Så her er opskriften:
2½ dl. piskefløde piskes til lidt fast skum med
1 tsk. vaniljepulver og
1 tsk. Sukrin melis
50 g. afskallede mandler hakkes groft
1 æggeblomme piskes med
1 spsk. Sukrin Gold og
2 tsk. Sukrin melis til det skummer
125 g. hytteost
Bland hytteost i æggemassen sammen med de hakkede mandler og vend flødeskummet i.
Hæld massen i en skål, og stil den i køleskabet et par timer (eller hvad din tålmodighed kan klare)
Servér med kirsebær kogt med sukrin og lidt honning.
